Rumah

Friday, January 7, 2011

Tazkirah Jumaat

Assalamua'laikum rakan-rakan...

Pagi tadi kita semua ada bacaan Yassin...

Korang ingat tak lagi apa yg Ustazah Rosmidah sampaikan...

Kalau yg tak berapa ingat, sama-sama kita ingatkan...hehehe :)

Sebelum itu, tema bulan Januari kita ialah "Ilmu Cahaya Hidup"


Maksudnya, ilmu itu adalah segala-gala buat kita, tanpa ilmu  kita akan binasa atas kebodohan kita sendiri...

Ilmu nie bukan terletak pada pelajaran di sekolah saje, tapi untuk semua aspek. Ada benda yg kita sedih, ada orang tersebut yg ada ilmu pelajaran tapi ilmu sosial tidak ada ( Insya-Allah bukan Saya)  dan ada juga orang yg ada ilmu sosial tapi tak ada ilmu pelajaran (Insya-Allah itu pun bukan Saya..hehehe).

Jadi, kita kena lah seimbangkan kedua-dua ilmu ini agar kita dapat manfaat.Insya-Allah... P/s: tapi, jangan salah gunakan...

Berbalik pada Tazkirah kita tadi...

Ustazah Rosmidah ada menyampaikan tazkirah yang bertajuk "3 Panggilan Dari Allah"


Pertama: Panggilan Azan...( Ramai rakan-rakan kita yg tidak mementingkan panggilan azan, entah solat ke tidak korang semua ni... Solat Subuh tunaikan tak...?? hah!! Kantoi... Jadi, ubah-ubahkan lah sifat Mazmumah (tak elok) pada diri kita.


Kedua: Panggilan Untuk Menunaikan Haji... ( Sekurang-kurangnya kita simpan lah niat untuk mengerjakan ibadat haji agar kita dipermudahkan untuk pergi ke Makkah dan Madinah untuk menunaikan ibadat dalam rukun Islam yg kelima ini..)



Ketiga: Panggilan yg tak akan kembali iaitu Panggilan Kematian... ( Kalau dua panggilan kita tolak, panggilan ini kita tak dapat nak tolak, apabila kita dipanggil oleh Allah, tiada apa yg dapat menolong kita kecuali 3 perkara iaitu: Amal Jariah, Doa Anak yg soleh, dan Solat kita)


Jadi, ayuh lah kita semua renung-renungkan kembali ape yg disampaikan oleh Ustazah Rosmidah tadi. Semoga apa yang kita lakukan, mendapat keberkatan dari Allah S.W.T.. Amin Ya Rabbal a'lamin....

Kalau nak tambah kat komen pun boleh... Silakan..hehehe
Slamat Datang!!! pastikan korang letak link korang kat blog nie(follow) ^_^